Stappenplan aankoopbegeleiding
1. Kennismakingsgesprek en zoekprofiel
Tijdens het kennismakingsgesprek bespreek ik alle mogelijkheden en verwachtingen ten aanzien van uw zoektocht en hoe ik u hierbij kan helpen. Kiest u mij als aankoopmakelaar, dan stel ik een uitgebreid zoekprofiel voor u op.
2. Als eerste op de hoogte van nieuw aanbod
U ontvangt dagelijks het nieuwste aanbod dat aansluit bij uw wensen. Voordat makelaars een woning op Funda zetten, sturen ze de woning altijd eerst naar NVM makelaars. Zodoende ben ik, en u dus ook, altijd eerder op de hoogte van het aanbod dan wanneer u zou zoeken via Funda.
3. Eerste bezichtiging
Heeft u interesse in een woning en wilt u die gaan bekijken? Maak dan een afspraak met de verkopende makelaar. De eerste bezichtiging gaat u alleen, zodat u alvast zelf kunt bepalen of het écht is wat u wilt.
4. Geschikte woning gevonden
Heb je na de bezichtiging nog steeds interesse, dan maken wij snel een bezichtigingsafspraak met de verkopende makelaar en gaan wij kijken. We adviseren je over de staat van de woning, welke investeringen er in de toekomst nodig zijn en hoe je eventueel meerwaarde kunt creëren op de woning.
5. Alle informatie verzamelen
Is dit de woning die je zoekt? Dan vragen we alle stukken op bij de verkoper, zoals de koopakte, het eigendomsbewijs en de kadastrale gegevens. Is het een appartementsrecht, dan vragen we ook de splitsingsakte en de stukken van de Vereniging van Eigenaars (VvE) op. Uiteraard doen wij ook onderzoek bij de gemeente, betreffende bijvoorbeeld de fundering en het bestemmingsplan. Op basis van deze informatie geven we een aankoopadvies.
6. De onderhandeling
Ben je nog steeds enthousiast, dan wordt het nu spannend. We adviseren je over een openingsbod voor de onderhandeling. Gaat het om een inschrijving, dan bespreken we het eindbod. En welke voorbehouden hieraan verbonden zijn. Vervolgens gaan we met de verkopende partij onderhandelen over de prijs, voorwaarden, oplevertermijn en eventuele andere zaken. We houden je voortdurend op de hoogte en doen er alles aan om de woning tegen een zo gunstig mogelijke prijs en condities aan te kopen. Lukt dit, dan gaan we samen een notaris kiezen, want je gaat de koopakte tekenen!
7. De koopakte
De koopakte wordt bij de notaris getekend. We helpen je met het maken van je notariskeuze en zorgen dat deze alle gewenste informatie ontvangt. Voordat je de koopakte tekent, nemen wij deze samen door en tijdens het tekenen zitten we naast je om je te ondersteunen tijdens dit spannende moment.
8. De financiering
Heb je de woning gekocht met de ontbindende voorwaarde voor het verkrijgen van een hypotheek? Dan houdt deze stap voornamelijk in dat je akkoord moet krijgen van de bank voor de financiering. We houden contact met je hypotheekadviseur en zorgen dat alles conform de gemaakte afspraken verloopt. Mocht je nog geen akkoord hebben van de bank binnen de gestelde termijn, dan vragen wij uitstel aan.
9. De eigendomsoverdracht
De financiering is rond, op naar de datum waarop je eigenaar wordt. Een aantal dagen voor de eigendomsoverdracht ontvang je van de notaris het concept van de eigendomsakte, met de bijbehorende eindnota. Met deze akte zal jij eigenaar worden van de woning en in de nota staan alle te betalen en te ontvangen bedragen. De akte en de nota nemen we vóór het tekenen samen door. Om er zeker van te zijn dat de woning nog steeds voldoet aan de verwachting en de overeenkomst, gaan we op de dag van de levering samen naar de woning voor de eindinspectie. Hierna gaan we naar de notaris voor de levering en dus de sleuteloverdracht.
10. Voorlopig afscheid
Na ondertekening van de eigendomsakte nemen we voorlopig afscheid. Maar ook na de levering staan we altijd voor je klaar voor eventuele vragen.